Dit is het blog van Jolanda Wedage, eerstejaars student aan de MLE. Dit blog geeft mijn ervaringen in het kader van mijn ontwikkeling tot een betere schoolleider weer.
maandag 12 mei 2014
Inzichten en ideeën met betrekking tot leiderschap.
Inzichten en ideeën met betrekking tot leiderschap naar aanleiding van Leithwood en Verbiest.
- Er is geen eenduidige definiëring van (goed) leiderschap.
- De concepten zijn gericht op 'wat' en minder/niet op 'hoe'.
- Ik heb het idee dat steeds vaker verschillende theorieën bij elkaar worden gevoegd tot een nieuwe theorie.
- Ik ben een schoolleider die verschillende schoolleidersstijlen door elkaar heen gebruikt, afhankelijk van: onderwerp, gesprekspartner, tijd, aanleiding, doel, gemoedsrust, etc.
- Kun je een schoolleider worden volgens een bepaald concept met een beetje van jezelf of kun je jezelf zijn als schoolleider met een beetje concept?
- De inzichten in wat goed leiderschap is zijn aan verandering onderhevig en er komen steeds meer inzichten bij. Wie bepaalt wat goed is?
- Alle concepten richten zich op een deel van de taken die een schoolleider heeft. De praktijk behelst zoveel meer.
- Het voeren van een diepgaande dialoog over onderwijs is nodig om de kwaliteit te verbeteren. Volgens mij niet alleen op individueel- en teamniveau, maar ook op schoolniveau. Scholen kunnen van elkaar nog enorm veel leren.
- Ik heb het idee om het concept interactioneel leiderschap te ontwikkelen omdat interactie de basis is van veel en in interactioneel leiderschap zijn alle huidige concepten te verwerken. :>)
- Wat ik graag zou willen weten is wat we als leerteam, als studenten een goede schoolleider vinden. Welke invloed heeft bijvoorbeeld de directeur van Avans op onze resultaten en waarom denken wij dat?
- Een goede schoolleider zijn is haast onmogelijk :>(
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten