dinsdag 16 september 2014

De Ladder van Gevolgtrekking

http://edutechdebate.org/wp-content/uploads/2011/02/cbam-levels.jpg
 
De Ladder van Gevolgtrekking mbt het voeren van de reflectieve dialoog
16-9-2014 
Ik handel op basis van mijn overtuigingen
-          Op basis van ervaringsgericht leren ga ik met alle teamleden op willekeurige momenten de reflectieve dialoog voeren over onderwerpen die zij zelf aangeven. Dit doe ik vooral vanuit de ondersteunende leiderschapsrol. De gesprekken zijn verdiepend en gericht op het bewust worden en delen van overtuigingen met als doel vanuit ‘gedeelde’ overtuigingen het onderwijs op elkaar af te stemmen en verder vorm te geven.
-          De interventie is gericht op bewustwording. Hier wordt ook naar gevraagd in de interviews.
 
Ik heb overtuigingen over de wereld om mij heen
-          Leerkrachten gaan niet vanuit zichzelf de reflectieve dialoog voeren. Ze moeten hiertoe geïnspireerd worden.
-          Voorbeeldgedrag  en ervaringsgericht leren inspireert mensen
-          Door (hard) werken/participeren ben je betrokken
-          Als het wat bepaalt, kunnen mensen zelf het hoe invullen
-          Mensen hebben ruimte en autonomie nodig om te ontwikkelen
-          Aansluiten bij (onderwijs)behoeften is nodig om te ontwikkelen op team- en individueel niveau
 
Ik trek conclusies
-          Vanuit CBAM zou er geïntervenieerd moeten worden op bewustwording en het geven van informatie. Checken!
-          Leerkrachten moeten ervaren dat en wat het voeren van de reflectieve dialoog oplevert
-           
-           
Ik heb aannames op basis van de betekenissen die ik aan dingen geef
-          Onder de manier van lesgeven liggen verschillende overtuigingen
-          Leerkrachten overleggen oppervlakkig
-          Leerkrachten gunnen zichzelf geen tijd om de dialoog aan te gaan
-          Leerkrachten zien het nut niet in van het voeren van de reflectieve dialoog
-          Leerkrachten weten niet hoe ze de reflectieve dialoog moeten voeren
-          Ondanks onze afstemming, ontbreekt het aan gedeelde overtuigingen en afstemming op dat vlak
-          Leerkrachten zijn in staat om de reflectieve dialoog te voeren
-          Leerkrachten zijn betrokken bij het onderwijsleerproces
 
Ik geef betekenis (cultureel en persoonlijk) aan de dingen die ik selecteer
-          Ik zie leerkrachten vooral in hun eigen klas werken en als ze samenkomen/samenwerken dan is dit met name gericht op productie (organiseren activiteit)
-          Uit de verslagen van de onderbouw-bovenbouwvergaderingen haal ik dat leerkrachten de stand van zaken vaststellen en dat het vaak hierbij blijft
-          Verbeteronderwerpen die we centraal stellen, zorgen voor beweging in het team en voor ontwikkeling op dat punt
-          Leerkrachten vragen om duidelijkheid en om dit gezamenlijk te bespreken
 
Ik selecteer gegevens van wat ik waarneem
-          Hoe vaak zie ik leerkrachten met elkaar overleggen/samenwerken?
-          Wat wordt er precies besproken/waar gaat het gesprek over?
-          Onderlinge afstemming/stijl van leerkrachten verschilt (opmerking uit ouderenquête)
-          We halen minimaal 90% van de gestelde doelen
-          Leerkrachten vragen om ondersteuning bij het uitvoeren van het lijneigenaarschap
-          Leerkrachten vragen om ‘Hoe en wat’
 
Ik observeer gegevens en ervaringen (alles wat ik direct om mij heen kan waarnemen)
-          Terugkoppelingen lijneigenaren
-          Verslagen onderbouw- en bovenbouwvergaderingen
-          Gedrag tijdens teambijeenkomsten
-          Gedrag leerkrachten na schooltijd
-          Ouderenquête en feedback van ouders
-          Evaluatie schooljaarplannen
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten