zondag 14 september 2014

Stand van zaken interventie vanuit Concern-Based Adoption Model


Stages of Concern (attitudes, reactions and feelings about a new program or a new practice) (vragenlijst)
 


Het voeren van de reflectieve dialoog is deels een interventie op zich en deels een manier om interventies te implementeren. Ik ben vooral bezig op de eerste 2 levels. Door wekelijks met de teamleden de reflectieve dialoog te voeren ervaren leerkrachten hoe het werkt, zodat zij het zelf toe gaan passen. Omdat ik niet heb uitgelegd wat kenmerkend is voor de reflectieve dialoog, heb ik stap 1 overgeslagen. Ik merk dat het voeren van de reflectieve dialoog bij mezelf niet vanzelf gaat. Ook ik doorloop de stappen van stages of concern, echter niet van 0 naar 6, maar ik doorloop de stappen door elkaar heen. Zo heb ik afgelopen week een gesprek gehad met een collega-directeur die met een soortgelijk proces bezig is en hebben we ervaringen uitgewisseld (stap 5) en brengt me dat weer terug bij stap 1, direct gevolgd door stap 2.

Levels of Use (interview)

Verschillende teamleden zitten op verschillende niveaus met betrekking tot het voeren van een (onderwijskundige) dialoog in het algemeen en de reflectieve in het bijzonder. De interventie steekt in op het verbeteren van dat wat er is, dus level 3 (mechanical). Ik merk dat het focussen op het voeren van de dialoog leerkrachten bewust maakt van de momenten waarop ze in dialoog gaan met elkaar. Ze benoemen dit ook. Pas bij het afnemen van de interviews kom ik expliciet meer te weten over de levels of use.
Tegelijkertijd hebben we het tijdens het voeren van de reflectieve dialoog over ontwikkelingsprocessen die zich op verschillende levels of use bevinden. Dat is interessant.

Innovation Configurations

Als het onderzoekstraject is afgerond zal het team in overleg een  'IC Map'/kijkwijzer opstellen met daarin: het doel van het voeren van de reflectieve dialoog en de verwachtingen (wat je zou moeten doen om een goede reflectieve dialoog te voeren, wat is ideaal/(on)acceptabel). Ook wordt het voeren van de reflectieve dialoog opgenomen in de overlegstructuur. Zo worden teamleden 'uitgedaagd' om minimaal 1 x per week bij elkaar in de klas flitsbezoeken af te leggen en hierover met elkaar de reflectieve dialoog te voeren.

Concrete acties met betrekking tot de interventie:
- literatuur doornemen;
- wekelijks de reflectieve dialogen voeren. Toevoegen: steeds navragen wat ze kenmerkend vinden aan de reflectieve dialoog;
- interviews voorbereiden; (CBAM in meenemen)
- interviews inplannen;
- interviews afnemen;
- interviews verwerken;
- (kenniscafé voorbereiden).
Minder weergeven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten