Effectief
vragen stellen
CBAM:
1.
beschrijf een aantal
innovatieconfiguraties (resultaatgerichte en teamgerichte innovaties? (perspectief
van de docent/ leerkracht)
a.
tijdig
ingrijpen,
b.
misconcepties
weerleggen,
c.
dieper
leren stimuleren,
d.
taken
en criteria helder krijgen.
2.
maak een inschatting van de
betrokkenheidsfase en/ of de level of use. Beschrijf deze inschatting
kernachtig.
a.
Ik schat in dat alle lkr er van
overtuigd zijn dat het kernachtig stellen van vragen kinderen verder helpt in
hun leerproces, maar in de waan van alle dag schat ik in dat het niet hun
prioriteit heeft en ze het belang om er in te investeren niet inzien.
a.
Leerkrachten moeten bewust of
opnieuw bewust worden gemaakt van het belang van het stellen van effectieve
vragen en de opbrengsten hiervan.
2.
Formuleer tenslotte de
noodzakelijke maatregelen, acties en interventies. Neem deze mee naar de
volgende bijeenkomst.
= Zelf meer info
erover inwinnen en kijken bij welke cel het in te passen is (aansluiten).
= In gesprek gaan
met leerkrachten over hoe zij denken dat lln leren, inclusief het effectief
vragen stellen, bijvoorbeeld bij
klassenbezoeken (instructie/interactie) en wanneer zich de mogelijkheid
voordoet, bijvoorbeeld bij groepsbesprekingen en/of leerlingbesprekingen.
= Interventie
bespreken met de IB-er, zodat hij het mee kan nemen bij de leerlingbespreking
bijvoorbeeld bij analyseren van toetsen/diagnostische gesprekken.
= Leerkrachten
eventueel bewust maken van welke overtuigingen ze hebben.
= Ze feedback geven
op hun communicatie/instructie.
= Ze informeren
over meerdere mogelijkheden (transfer leggen naar het aanleren van leerlingen
hoe dit soort gesprekken te voeren in het kader van tutorleren/CL)
1) open vragen zijn omdat die de
leerlingen stimuleren om hun gedachten te vormen,
2) zich richten op datgene wat een
leerling denkt (Welke formule denk je dat je moet gebruiken?‘ in plaats van
‗Welke formule moet je gebruiken?) en
3) aansluiten bij verschillende
soorten kennis, te weten beschrijvende kennis (wat-vragen), procedurele kennis
(hoe-vragen), schematische kennis (waarom-vragen), en strategische kennis
(waarom-wanneer en hoe te gebruiken-vragen).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten