dinsdag 23 september 2014



Effectief vragen stellen


CBAM:

1.       beschrijf een aantal innovatieconfiguraties (resultaatgerichte en teamgerichte innovaties? (perspectief van de  docent/ leerkracht)

a.      tijdig ingrijpen,

b.      misconcepties weerleggen,

c.      dieper leren stimuleren,

d.      taken en criteria helder krijgen.

 

2.      maak een inschatting van de betrokkenheidsfase en/ of de level of use. Beschrijf deze inschatting kernachtig.

a.      Ik schat in dat alle lkr er van overtuigd zijn dat het kernachtig stellen van vragen kinderen verder helpt in hun leerproces, maar in de waan van alle dag schat ik in dat het niet hun prioriteit heeft en ze het belang om er in te investeren niet inzien.
 
a.      Leerkrachten moeten bewust of opnieuw bewust worden gemaakt van het belang van het stellen van effectieve vragen en de opbrengsten hiervan.
 
2.      Formuleer tenslotte de noodzakelijke  maatregelen, acties en interventies. Neem deze mee naar de volgende bijeenkomst.
= Zelf meer info erover inwinnen en kijken bij welke cel het in te passen is (aansluiten).
= In gesprek gaan met leerkrachten over hoe zij denken dat lln leren, inclusief het effectief vragen stellen,  bijvoorbeeld bij klassenbezoeken (instructie/interactie) en wanneer zich de mogelijkheid voordoet, bijvoorbeeld bij groepsbesprekingen en/of leerlingbesprekingen.
= Interventie bespreken met de IB-er, zodat hij het mee kan nemen bij de leerlingbespreking bijvoorbeeld bij analyseren van toetsen/diagnostische gesprekken.
= Leerkrachten eventueel bewust maken van welke overtuigingen ze hebben.
= Ze feedback geven op hun communicatie/instructie.
= Ze informeren over meerdere mogelijkheden (transfer leggen naar het aanleren van leerlingen hoe dit soort gesprekken te voeren in het kader van tutorleren/CL)
1) open vragen zijn omdat die de leerlingen stimuleren om hun gedachten te vormen,
2) zich richten op datgene wat een leerling denkt (Welke formule denk je dat je moet gebruiken?‘ in plaats van ‗Welke formule moet je gebruiken?) en
3) aansluiten bij verschillende soorten kennis, te weten beschrijvende kennis (wat-vragen), procedurele kennis (hoe-vragen), schematische kennis (waarom-vragen), en strategische kennis (waarom-wanneer en hoe te gebruiken-vragen).
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten